Chemie- en biotechconcern DSM wil vaart maken met de verspreiding van een speciale folie die het rendement van zonnepanelen met 10 procent kan verhogen.
Dat geeft topman Feike Sijbesma van DSM maandag aan, tegenover Het Financieele Dagblad.
DSM nam afgelopen jaar het bedrijf Solar Excel over. Deze firma maakt een folie waarmee de reflectie van zonlicht sterk wordt verminderd, zodat meer licht in energie omgezet kan worden. Dit levert naar eigen zeggen en rendementswinst op van 10 procent voor zonnecellen.
Zonnefolie: gratis installeren, rendement delen
Het product is nu klaar voor een commerciële uitrol en daarbij wil DSM een onorthodox verdienmodel hanteren.
De fijnchemiereus biedt grotere bedrijven gratis installatie aan op daken waar zonnepanelen liggen. Ook het verwijderen van de folie doet DSM gratis.
In ruil hiervoor vraagt DSM de helft van de hogere opbrengsten die bedrijven ontvangen, als ze meer zonnesstroom aan het net leveren. Ondernemers zouden dan een rendementsvoordeel van ongeveer vijf procent overhouden. DSM mikt vooralsnog niet op de particuliere markt.
Strategieconsultant Onno Oldeman van Simon-Kuchers & Partners zegt tegenover het FD dat de aanpak van DSM vooral geschikt is voor unieke producten, die niet elders te krijgen zijn. Als afnemers de keuze hebben tussen vergelijkbare aanbieders, gaan ze kijken waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Dat maakt het voor aanbieders lastiger om een lucratieve deal te in de markt te zetten.
Lees ook
Duitsland kan heel Nederland van groene stroom voorzien, maar het kost wel wat
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl